reklama

Czy możemy bez obaw posłać dzieci do szkół?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Jacek Dejneka

Czy możemy bez obaw posłać dzieci do szkół? - Zdjęcie główne

Szkoły przygotowują się na przyjęcie młodzieży w niepewnej sytuacji epidemiologicznej | foto Jacek Dejneka

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KoronawirusDyrektorzy szkół w powiecie parczewskim mówią, że obecna sytuacja epidemiologiczna pozwala na rozpoczęcie od września nauki w szkołach z zachowaniem reżimu sanitarnego. Jeżeli do 1 września nic się nie zmieni, uczniowie wrócą do klas.

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, resortu zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego nauka w tym roku szkolnym może rozpocząć się w trzech wariantach: A – stacjonarnego, B – hybrydowego i C – wyłącznie zdalnego.

Wariant stacjonarny

Wariant stacjonarny zwany wariantem A, zakłada powrót wszystkich uczniów do szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego, czyli dezynfekcji rąk i przestrzeganiem określonego dystansu. Na ten właśnie wariant zdecydowali się dyrektorzy, z którymi udało nam się porozmawiać w zeszłym tygodniu. Podkreślają jednak, że sytuacja może się zmienić i mister edukacji może poinformować o przejściu na zdalne kształcenie na terenie całego kraju, województwa, powiatu lub gminy. W przypadku pojawienia się podejrzeń zakażenia w konkretnej szkole dyrektor, po konsultacji z władzami samorządowymi i sanepidem może zmienić wariant nauczania.

Wariant hybrydowy i zdalny

Drugi model zwany hybrydowym lub mieszanym (B) polegałby na tym, że część uczniów przechodzi na kształcenie zdalne, a część pozostaje w szkole. Wariant C to zamknięcie szkoły i przejście na wyłącznie zdalne nauczanie. Ten ostatni znany jest dobrze uczniom i nauczycielom z ostatnich miesięcy poprzedniego roku szkolnego.

Andrzej Turowski, dyrektor SP nr 3 w Parczewie

Różne wejścia i kondygnacje

– Rozpoczynamy z procedurą normalnego nauczania w klasach. Nie będzie klas dzielonych, bo szkoła ma warunki na bezpieczne rozmieszczenie uczniów. Samo zorganizowanie rozpoczęcia roku szkolnego będzie podzielone, żeby uniknąć skupiska wszystkich uczniów w jednym miejscu i o jednej porze, ale dopiero na posiedzeniu Rady Pedagogicznej będziemy ustalać szczegóły. Ja jako dyrektor chciałbym zrobić rozpoczęcie na świeżym powietrzu. Jeśli chodzi o samą naukę, to dzieci będą podzielone kondygnacjami. Na parterze zerówka i edukacja wczesnoszkolna, na pierwszym pietrze klasy 1-3 i klasa 5, a pozostałe dzieci na drugim piętrze. Dzieci będą wchodziły do szkoły różnymi wejściami w zależności od klasy i tam będą punkty dezynfekcyjne

Grażyna Jaszcz, dyrektor SP nr 2 w Parczewie

Wszystkie lekcje w tej samej sali

– Nie ma na naszym terenie zachorowań, więc zajęcia będą odbywać się w wariancie A. My ze swojej strony chcemy zachować taką ostrożność, że uczniowie danej klasy będą mieć zajęcia w jednej sali i tylko nauczyciele będą się przemieszczać. W tym wariancie na lekcjach nie ma obowiązku noszenia maseczek. Dzieci w momencie przyjazdu mają obowiązek być w maseczkach, a przy wejściu jest dezynfekcja. Jeśli będzie uroczystość rozpoczęcia roku, to zrobimy ją na powietrzu, ale to będą raczej dzieci młodsze z rodzicami, które przychodzą dopiero do szkoły, a dzieci starsze będą na spotkaniach z wychowawcami w salach

Jarosław Pastor, dyrektor SP nr 1 w Parczewie

Rozpoczęcie tylko z wychowawcą

– Rozpoczynamy rok szkolny normalnie, tylko ze zwiększonymi środkami bezpieczeństwa i ostrożności. Uroczystość rozpoczęcia odbędzie się z wychowawcami w klasach. Zajęcia będą odbywać się normalnie w salach. Nie będziemy dzielić klas na grupy, bo żeby to zrobić, to musielibyśmy mieć dodatkowe godziny i dodatkowych nauczycieli

  Artur Becher, dyrektor ZPO w Podedwórzu

Odpowiedni metraż

– Uczniowie wrócą do klas, ale będą obostrzenia dla uczniów oraz dla osób z zewnątrz. Sanepid zalecił odpowiedni metraż klas do ilości uczniów. U nas teraz nie ma dużo dzieci, więc my spełniamy te warunki. Zastanawiam się jeszcze, jak uregulować wewnętrznymi przepisami sytuację, gdyby trzeba było przejść na zdalne nauczanie. Wczoraj przedłużyłem licencję na oprogramowanie do nauki online

  Agnieszka Piekarska, dyrektor ZSCKR w Jabłoniu

Nauczyciele przeszli szkolenia

– Jeszcze nie podjęłam decyzji w jakim trybie rozpoczniemy naukę od 1 września. Jest jeszcze trochę czasu i sytuacja epidemiczna może się zmienić w naszym regionie, ale szykujemy się do normalnej, tradycyjnej formy nauki. Jeśli sytuacja się zmieni i dostaniemy wytyczne sanepidu, to będziemy zobligowani do podjęcia konkretnych działań. To może być zmiana na system hybrydowy, czy nauczanie zdalne. Nasi nauczyciele przeszli szkolenia dodatkowe, zapisaliśmy się do takiego projektu "Lekcja: Enter" - to największy projekt edukacji cyfrowej dla szkół w całej Polsce, dzięki temu nasi nauczyciele są przeszkoleni do prowadzenia zajęć na różnych platformach i urządzeniach

  Mirosław Kowalski, dyrektor ZS w Parczewie

Dezynfekcja sprzętów

– Przed rozpoczęciem roku szkolnego opublikujemy na naszej stronie instrukcje w jaki sposób będziemy się uczyć. My przystępujemy do rozpoczęcia roku w wariancie A, czyli przychodzimy do szkoły. Chcemy zrobić rozpoczęcie roku troszkę inaczej niż było do tej pory, bo z zachowaniem reżimu sanitarnego i na świeżym powietrzu. Spróbujemy ułożyć plan tak, żeby nie wszyscy uczniowie przychodzili na zajęcia o tej samej porze. Klasy nie będą dzielone, na lekcjach nie będzie obowiązku noszenia maseczek, ale dystans będziemy się starali zachowywać. U nas bardzo dużo zajęć jest dzielona na grupy i bardzo dużo jest zajęć praktycznych, gdzie jeden uczeń będzie korzystał z zestawu sprzętu sam, a gdy będzie to przejmował drugi uczeń to zestaw będzie poddany dezynfekcji. We wszystkich szkołach zachowanie tych reżimów będzie na pewno niełatwe, ale to wynika ze spontaniczności młodzieży. Oni chcą już wrócić do szkoły, spotkać się z przyjaciółmi i możemy się tutaj odwoływać do ich odpowiedzialności. Jesteśmy przygotowani na wariant A, bo w tej chwili nie ma uzasadnienia, żeby wprowadzić inne formy nauczania, ale trzeba zwracać uwagę na bieżąco na komunikaty i na sytuację epidemiologiczną w powiecie. Na dyrektorze spoczywa odpowiedzialność za podjęcie decyzji o zmianie formy nauczania na B lub C po konsultacji z sanepidem i organem prowadzącym. Odpowiedzialność jest ogromna na dyrektorach

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE