Sieć dróg powiatowych powiatu parczewskiego prawie na całej długości nie odpowiada wysokim wymaganiom stawianym obecnie drogom publicznym
- czytamy w raporcie o stanie dróg powiatowych.
Aby sprostać wymogom prawnym drogi powiatowe w 70% powinny zostać kompleksowo przebudowane
- czytamy w Planie Rozwoju Sieci Drogowej Powiatu Parczewskiego na lata 2015-2020, przyjętym przez Zarząd Powiatu Parczewskiego na początku września.
Lektura obszernego dokumentu opracowanego przez Zarząd Dróg Powiatowych może przerazić. Każda droga została odpowiednio zaklasyfikowana, gdzie klasa A i B oznacza poziom pożądany, C ostrzegawczy, a D - krytyczny. Drogi ostatniej klasy mają nawierzchnie z licznymi i rozległymi uszkodzeniami i wymagają natychmiastowego remontu lub przebudowy. Do ostatniej klasy - czyli stanu krytycznego - zaklasyfikowano prawie 116 km dróg, a więc 40% wszystkich dróg powiatowych. Kolejne 115 km ma klasę C. Do najlepszej - A - załapało się jedynie niecałe 12 km, do B - 55 km. Ciągle ponad 12% dróg, czyli 40 km, nie jest utwardzona.
Stan mostów również wygląda nie najlepiej. 22 z 27 jest w stanie niepokojącym, 85% wymaga prac remontowych lub pilnej przebudowy. Na szczęście te w najgorszym stanie technicznym już zostały naprawione w poprzednich latach i ich stan nie zagraża bezpieczeństwu.
Ponadto władze powiatu w ciągu ostatniego roku znacznie zwiększyły nakłady na inwestycje drogowe. W 2014 przeznaczono na drogi 1,6 mln, a w bieżącym zaplanowano na ten cel prawie 3,5 mln. Trzeba też podkreślić, że inwestowano w każdej gminie powiatu. To m.in. wynik przyjętego przez radnych powiatowych programu, na podstawie którego powiat wykonuje nakładki w danej gminie pod warunkiem, że 50% kosztów dokłada ona z własnego budżetu.