reklama

Brązowa Tarcza dla parczewskiego liceum

Opublikowano:
Autor:

Brązowa Tarcza dla parczewskiego liceum - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KulturaParczewskie szkoły ponadpodstawowe kwalifikują się na szarym końcu zestawienia ogólnopolskiego. W województwie lubelskim również plasują się w drugiej połowie tabeli. Technikum w Jabłoniu znalazło się w tym roku w zestawieniu po raz pierwszy na 35. miejscu w województwie.

W ogólnopolskim rankingu liceów i techników "Perspektywy" parczewskie liceum odnotowuje wzrost od trzech lat. W 2017 było na 43. miejscu, by rok później podskoczyć do 38., a w tym roku znalazło się na 34. miejscu z brązowym medalem wśród szkół Lubelszczyzny. Wśród szkół technicznych Zespół Szkół im. Stanisława Staszica nie ma tyle szczęścia, awansując w 2018 z 46. na 42., żeby w 2019 spaść na 44. miejsce.

Nasze szkoły na szarym końcu w Polsce

Parczewskie szkoły ponadpodstawowe nie przebiły się do czołówki szkół w rankingu, który uwzględnił 1000 najlepszych spośród 4450 liceów w Polsce oraz 499 z około 2,5 tys. średnich szkół technicznych. Nowością w zestawieniu jest uwzględnienie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Jabłoniu, które zajęło 35. miejsce w rankingu szkół technicznych w 2019 roku w województwie lubelskim.

RODO problemem w rankingu

Wprowadzenie RODO wprowadziło nieoczekiwane problemy dla organizatorów rankingu z uzyskaniem wyników olimpiad. Z doświadczenia redakcji "Wspólnoty" wiemy, że wiele instytucji broni się przed podaniem niektórych danych dlatego, że ich rzecznicy prasowi nie znają w pełni przepisów Ustawy o dostępie do informacji publicznej, Ustawy prawo prasowe, a także Rozporządzenia o ochronie danych osobowych. "Perspektywy" nie uzyskały informacji o liczbie laureatów i finalistów (nie proszono o ich nazwiska - przyp.red.) od Olimpiady Logistycznej, Olimpiady Zawodowej "Buduj z pasją", Olimpiady Medialnej i Olimpiady Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego.

Technikum w Jabłoniu prowadzi w rankingu w powiecie 2019 roku.


SzkołaMiejsce w województwie 2017% w województwie 2017Miejsce w województwie 2018% w województwie 2018Miejsce w województwie 2019% w województwie 2019
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika4334.333834.803436.73
Technikum ZDZ--3640.33--
ZS im. St. Staszica4632.204236.654440.54
Technikum ZS CKR w Jabłoniu----3546.71
METODOLOGIA OCENY LICEÓW
Licea ogólnokształcące oceniono za pomocą trzech kryteriów. Złożyły się na to sukcesy uczniów w olimpiadach oraz wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych.
30% za olimpiady
Uwzględniono wyniki z 54 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2017/2018, oraz 14 Międzynarodowych Olimpiad Przedmiotowych, w których nasz kraj był reprezentowany przez uczniów szkół ponadgimnazjlanych.
Matura z przedmiotów obowiązkowych 25%
Na potrzeby tego kryterium wyliczono średnią wartość z języka polskiego, matematyki i języków obcych dla liceów ogólnokształcących, która została porównana do średniej ogólnopolskiej. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej oraz matury zdawanej na arkuszach niestandardowych.
Matura z przedmiotów dodatkowych 45%
W tym kryterium uwzględniono wszystkie przedmioty dodatkowe. Średni wynik procentowy z danego przedmiotu, podobnie jak w przedmiotach obowiązkowych został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej.


METODOLOGIA OCENY TECHNIKÓW
Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów, takich jak sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych, oraz wyniki egzaminu zawodowego. Podobnie jak w przypadku liceów, w zestawieniach zostały zaprezentowane jedynie szkoły, które uzyskały najlepszą pozycję rankingową.
Sukcesy w olimpiadach 20%
Tak samo, jak w przypadku liceów zostały uwzględnione wyniki z 54 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez MEN. Łączne wskaźniki sukcesów olimpijskich odnoszone są do liczby uczniów w szkole.
Matura z przedmiotów obowiązkowych 20%
Do tego kryterium w szkołach technicznych wzięto pod uwagę ogólnopolską średnią dla liceów ogólnokształcących. Wskaźnik matury obowiązkowej został pomnożony przez współczynnik przystępowalności absolwentów szkoły do egzaminu maturalnego. Ranking nie bierze pod uwagę wyników matury międzynarodowej oraz matury zdawanej na arkuszach niestandardowych.
Matura z przedmiotów dodatkowych 30%
W tym kryterium wzięto pod uwagę te same przesłanki, jak w przypadku liceów, z tą różnicą, że przyznano za nie 30 proc. w punktacji zamiast 45.
Egzamin zawodowy 30%
Lwią część wskaźników dla szkół technicznych stanowi zdawalność egzaminu zawodowego. Jest on obliczany jako liczba uzyskanych przez uczniów szkoły tytułów zawodowych w stosunku do liczby absolwentów.

 

 

  
 Beata Tryniecka, dyrektor I LO w Parczewie

Nie będziemy się poddawać

– Niewiele punktów nam brakuje do Srebrnej Tarczy i będziemy się starali, żeby jeszcze awansować w tym rankingu. Matura była zdana dobrze, tylko tam 30 proc. przyznano za olimpiady przedmiotowe na szczeblu centralnym, a my mieliśmy tylko jedną. To jest trochę taki nasz mankament, ale to nie dlatego, że my się nie staramy. Przygotowujemy nasze dzieci do tego i nie będziemy się poddawać. Cieszy nas to, że awansujemy z roku na rok

 Mirosław Kowalski, dyrektor ZS w Parczewie

Brak szkoły branżowej w powiecie

– Ten ranking nie do końca dobrze podsumowuje naszą pracę, bo on nie uwzględnia wartości dodanych, czyli nie porównuje poziomu uczniów, którzy do nas przychodzą z poziomem, z którym od nas wychodzą. Ktoś może być znakomitym mechanikiem, ale może być na bakier z językiem polskim, angielskim czy matematyką. Taka osoba sobie oczywiście poradzi, żeby zadzwonić i przeprowadzić rozmowę w obcym języku i sprowadzić jakąś część, natomiast reguły gramatyczne w tym przypadku nie muszą być zachowane i widzimy, że biznes można prowadzić i być doskonałym fachowcem, mając niekoniecznie najwyższe wyniki z matury. Problemem jest też to, że u nas nie ma szkoły branżowej, bo są uczniowie, którzy by się w takiej szkole znacznie lepiej realizowali niż w technikum. My od tego jesteśmy, żeby uczeń zdobył wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu zaistnieć na rynku pracy

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE