W ogólnopolskim rankingu liceów i techników "Perspektywy" parczewskie liceum odnotowuje wzrost od trzech lat. W 2017 było na 43. miejscu, by rok później podskoczyć do 38., a w tym roku znalazło się na 34. miejscu z brązowym medalem wśród szkół Lubelszczyzny. Wśród szkół technicznych Zespół Szkół im. Stanisława Staszica nie ma tyle szczęścia, awansując w 2018 z 46. na 42., żeby w 2019 spaść na 44. miejsce.
Nasze szkoły na szarym końcu w Polsce
Parczewskie szkoły ponadpodstawowe nie przebiły się do czołówki szkół w rankingu, który uwzględnił 1000 najlepszych spośród 4450 liceów w Polsce oraz 499 z około 2,5 tys. średnich szkół technicznych. Nowością w zestawieniu jest uwzględnienie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Jabłoniu, które zajęło 35. miejsce w rankingu szkół technicznych w 2019 roku w województwie lubelskim.
RODO problemem w rankingu
Wprowadzenie RODO wprowadziło nieoczekiwane problemy dla organizatorów rankingu z uzyskaniem wyników olimpiad. Z doświadczenia redakcji "Wspólnoty" wiemy, że wiele instytucji broni się przed podaniem niektórych danych dlatego, że ich rzecznicy prasowi nie znają w pełni przepisów Ustawy o dostępie do informacji publicznej, Ustawy prawo prasowe, a także Rozporządzenia o ochronie danych osobowych. "Perspektywy" nie uzyskały informacji o liczbie laureatów i finalistów (nie proszono o ich nazwiska - przyp.red.) od Olimpiady Logistycznej, Olimpiady Zawodowej "Buduj z pasją", Olimpiady Medialnej i Olimpiady Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego.
Technikum w Jabłoniu prowadzi w rankingu w powiecie 2019 roku.
Szkoła | Miejsce w województwie 2017 | % w województwie 2017 | Miejsce w województwie 2018 | % w województwie 2018 | Miejsce w województwie 2019 | % w województwie 2019 |
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika | 43 | 34.33 | 38 | 34.80 | 34 | 36.73 |
Technikum ZDZ | - | - | 36 | 40.33 | - | - |
ZS im. St. Staszica | 46 | 32.20 | 42 | 36.65 | 44 | 40.54 |
Technikum ZS CKR w Jabłoniu | - | - | - | - | 35 | 46.71 |
METODOLOGIA OCENY LICEÓW Licea ogólnokształcące oceniono za pomocą trzech kryteriów. Złożyły się na to sukcesy uczniów w olimpiadach oraz wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. 30% za olimpiady Uwzględniono wyniki z 54 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2017/2018, oraz 14 Międzynarodowych Olimpiad Przedmiotowych, w których nasz kraj był reprezentowany przez uczniów szkół ponadgimnazjlanych. Matura z przedmiotów obowiązkowych 25% Na potrzeby tego kryterium wyliczono średnią wartość z języka polskiego, matematyki i języków obcych dla liceów ogólnokształcących, która została porównana do średniej ogólnopolskiej. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej oraz matury zdawanej na arkuszach niestandardowych. Matura z przedmiotów dodatkowych 45% W tym kryterium uwzględniono wszystkie przedmioty dodatkowe. Średni wynik procentowy z danego przedmiotu, podobnie jak w przedmiotach obowiązkowych został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej. | METODOLOGIA OCENY TECHNIKÓW |
Beata Tryniecka, dyrektor I LO w Parczewie Nie będziemy się poddawać – Niewiele punktów nam brakuje do Srebrnej Tarczy i będziemy się starali, żeby jeszcze awansować w tym rankingu. Matura była zdana dobrze, tylko tam 30 proc. przyznano za olimpiady przedmiotowe na szczeblu centralnym, a my mieliśmy tylko jedną. To jest trochę taki nasz mankament, ale to nie dlatego, że my się nie staramy. Przygotowujemy nasze dzieci do tego i nie będziemy się poddawać. Cieszy nas to, że awansujemy z roku na rok | Mirosław Kowalski, dyrektor ZS w Parczewie Brak szkoły branżowej w powiecie – Ten ranking nie do końca dobrze podsumowuje naszą pracę, bo on nie uwzględnia wartości dodanych, czyli nie porównuje poziomu uczniów, którzy do nas przychodzą z poziomem, z którym od nas wychodzą. Ktoś może być znakomitym mechanikiem, ale może być na bakier z językiem polskim, angielskim czy matematyką. Taka osoba sobie oczywiście poradzi, żeby zadzwonić i przeprowadzić rozmowę w obcym języku i sprowadzić jakąś część, natomiast reguły gramatyczne w tym przypadku nie muszą być zachowane i widzimy, że biznes można prowadzić i być doskonałym fachowcem, mając niekoniecznie najwyższe wyniki z matury. Problemem jest też to, że u nas nie ma szkoły branżowej, bo są uczniowie, którzy by się w takiej szkole znacznie lepiej realizowali niż w technikum. My od tego jesteśmy, żeby uczeń zdobył wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu zaistnieć na rynku pracy |