Zapytaliśmy radnych o ocenę działalności burmistrza Parczewa Pawła Kędrackiego w perspektywie 10 lat na stanowisku włodarze miasta. Poprosiliśmy o ocenę radnych w skali od 1 do 5 w następujących kategoriach:
1. GOSPODARNOŚĆ (całokształt, ocena czy nie nie było zbędnego wydawania pieniędzy)
2. INWESTYCJE (kryteria wysokość wydatków, stopień realizacji)
3. DZIAŁANIA NA RZECZ TWORZENIA MIEJSC PRACY (pozyskiwanie terenów pod inwestycje, ściągnie inwestorów)
4. POZYSKIWANIE ŚRODKÓW z zewnątrz
5. EDUKACJA
6. KULTURA I SPORT
7. PROMOCJA, MEDIALNOŚĆ (MIASTA/GMINY) (jaki wizerunek ma samorząd, informowanie mieszkańców o zamierzeniach)
8.WSPÓŁPRACA, OTWARTOŚĆ (współpraca z mieszkańcami, reagowanie na ich problemy)
Oto oceny radnych z tej samej politycznej strony co burmistrz.
ADAM WRÓBLEWSKI
GOSPODARNOŚĆ, PROMOCJA, MEDIALNOŚĆ - Oceniam pozytywnie 4+
Można ja ocenić w wielu aspektach: wspólne zakupy dla jednostek budżetowych Gminy: energii elektrycznej, usług bankowych, polis ubezpieczeniowych.
Większość inwestycji infrastrukturalnych realizowana była i jest przy maksymalnym pozyskiwaniu środków zewnętrznych (drogi, inwestycje wodno-kanalizacyjne, termomodernizacja i rewitalizacja budynków, budowa nowych obiektów itp.).
Wiele projektów tzw. miękkich przy minimalnym udziale własnym poszerzyło znacznie bazę dydaktyczno - sprzętową w szkołach, bibliotekach, domu kultury, na terenie Urzędu Miejskiego czy sołectw.
INWESTYCJE - Jak już zaznaczyłem priorytetem Gminy w ostatnim dziesięcioleciu były te inwestycje, na które można było pozyskać środki z funduszy Unijnych najlepiej z najwyższym ich udziałem. I to się moim zdaniem udało się i dalej będzie kontynuowane.
Zostało zrealizowanych bardzo dużo inwestycji drogowych: Parczew Rolny, osiedle przed i za szpitalem, osiedle przy Dworcu PKP, droga łącząca Koczergi z Parczewem przez Królewski Dwór, ulica Polna z Harcerską.
Również dzięki temu rozbudowano siec wodno-kanalizacyjną w Sowinie, Parczewie Rolnym, Jasionce, Laskach.
W ramach PROW-u z projektów składanych Lokalnej Grupie Działania " Jagiellońska Przystań zrealizowano projekty w ramach tzw. Odnowy Wsi dotyczące modernizacji sal wiejskich w Przewłoce, Jasionce, Laskach, Tymienicy.
Gruntownej przebudowie zostało poddane Targowisko Miejskie.
Powstał również kompleks rekreacyjno - basenowy " Jelonek".
W 2017 roku będzie realizowana bardzo ważna inwestycja związana z modernizacją Oczyszczalni Ścieków oraz przebudowa dróg Tartaczna i Składnicowa - bardzo ważna inwestycja dla lokalnych przedsiębiorców, powyższe drogi zostały przejęte od Powiatu Parczewskiego.
Oprócz tego zrealizowano bardzo wiele projektów :miękkich" - szkoleniowych na ternie całej Gminy.
Oprócz inwestycji typowo Gminnych odbywała się współpraca z samorządem powiatowym: modernizacja odcinka Alei Jana Pawła II , budowa ronda ul. Kościelna - Al. Jana Pawła II.
Również z samorządem Województwa Lubelskiego wykonano modernizacji drogi i chodników w centrum Parczewa (ul. Warszawska i ul 11 Listopada) , odcinka drogi ul Laskowska, budowa ronda ul. Kościelna -Al. Jana Pawła II
Dzięki dofinansowaniu przez Biedronkę poddano modernizacji ul. Krzywa, przez Tesco zbudowany został odcinek ulicy Harcerskiej.
DZIAŁANIA NA RZECZ TWORZENIA MIEJSC PRACY – ocena 4+
Zwolnienia dla podmiotów gospodarczych z podatków od nieruchomości związanych z inwestycjami i tworzeniem nowych miejsc pracy.
W ramach Lokalnej Grupy Działania Jagiellońska Przystań " utworzonej w znacznym współudziale samorządu parczewskiego jest możliwość dofinansowania projektów inwestycyjnych przez przedsiębiorców.
Gmina Parczew jest tez członkiem-założycielem Grupy Rybackiej z której tez można pozyskiwać środki na inwestycje przez przedsiębiorców.
Także budowa ulic Składnicowa i Tartaczna ma na celu polepszenie funkcjonowania lokalnych przedsiębiorców.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW z zewnątrz - pozytywnie- ocena 4+ mieści się to co już napisałem wcześniej.
EDUKACJA pozytywnie – ocena 4+.
Dbałość o ciągłe polepszanie warunków nauki poprzez inwestycje w obiekty szkolne, przedszkolne, sportowe (termomodernizacja budynków oświatowych, budowa Orlików, placów zabaw, przyszkolnego obiektu basenowo-rekreacyjnego "Jelonek"), poszerzanie bazy dydaktyczno-wychowawczej.
KULTURA I SPORT - pozytywnie- ocena 4+.
Dążenie do szerokiej oferty zarówno sportowej jak i w sferze kultury. Większość działań wymieniłem wyżej.
PROMOCJA, MEDIALNOŚĆ - pozytywnie – ocena 4+
WSPÓŁPRACA, OTWARTOŚĆ - pozytywnie – ocena 4+
Szeroka współpraca z sołectwami (Fundusz Sołecki, programy odnowy wsi, realizacja projektów kultywujących tradycję wsi), innymi samorządami w ramach Grupy Rybackiej czy Jagiellońskiej Przystani (czysta energia w Dolinie Piwonii i Zielawy – ok. 450 gospodarstw zostało zaopatrzone w solary słoneczne).
Współpraca z Powiatem Parczewskim, wspólne inwestycje w drogi powiatowe, z Samorządem Województwa Lubelskiego (poprawa infrastruktury dróg wojewódzkich na terenie miasta i gminy Parczew).
Również odbywa się współpraca z organizacjami pozarządowymi, przykładem może być przygotowany już projekt budowy dwóch placów zabaw na terenie miasta Parczew
GRZEGORZ DUDA
INWESTYCJE - inwestycje zatwierdza rada miejska odpowiadając również na wnioski burmistrza, tutaj nie jestem w stanie wyobrazić sobie, która inwestycja mogła być niepotrzebna, a jeszcze wiele do zrobienia. Ocena 6.
TWORZENIE MIEJSC PRACY - gmina nie jest od tworzenia miejsc pracy- gmina ma ułatwiać funkcjonowanie podmiotom działania na swoim terenie. Na wniosek burmistrza Rada Miejska przyjęła uchwały dot. ulg i zwolnień i są podmioty, które na bieżąco z niej korzystają, jeśli zainwestują w Parczewie. Tereny, które są przeznaczane do sprzedaży w strefie przemysłowej - zajmują systematycznie przedsiębiorcy. Należy wykupować kolejne tereny, ale na to są potrzebne środki, które musimy znaleźć w budżecie, niestety kosztem innych potrzeb. Ocena 5.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW - Ocena 6. Gmina jest zawsze w czołówce gmin miejsko - wiejskich, które pozyskują środki na inwestycje, naszym priorytetem i burmistrza jest realizacja wszelkich inwestycji z dofinansowaniem zewnętrznym.
EDUKACJA - to co należy do burmistrza, jest realizowane w sposób prawidłowy. Poprawia się baza edukacyjna i baza otoczenia edukacyjnego, (nowe place zabaw, boiska wielofunkcyjne, systematyczne remonty placówek, projekt ich termomodernizacji) - Ocena 6.
SPORT - gmina co roku dotuje organizacje pozarządowe w tym stowarzyszenia zajmujące się kulturą fizyczną, całkowicie zmienił się wygląd Domu Kultury dzięki przeprowadzonej inwestycji jak również bardzo wzbogaciło się zaplecze sprzętowe. Ocena 5.
Teraz czas na oceny radnych z drugiej strony politycznej barykady:
HENRYK SZYCH
GOSPODAROWANIE ŚRODKAMI BUDŻETOWYMI I MAJĄTKIEM GMINY – Ocena 3
W okresie mojej pracy w Radzie Miejskiej nie stwierdzono naruszenia dyscypliny w wydatkowaniu środków publicznych przez Burmistrza Parczewa. Można zauważyć zwiększone wydatki na organizację imprez rozrywkowych w latach wyborów samorządowych.
Niekorzystna dla gminy zamiana gminnej nieruchomości po byłym targowisku, położonej przy ulicy 1-Maja, na nieruchomość po kopalni piasku, położoną w Koczergach, będącą własnością osoby fizycznej. Zamiany dokonano w 2012 r i do dnia dzisiejszego pozyskana nieruchomość jest niewykorzystana gospodarczo. Planowano budowę na tym obszarze elektrowni słonecznej.
Gmina ponosi wydatki na opłacenie dostępności do sieci internetowej pomimo,że zrealizowała w partnerstwie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego projekt, który miał gwarantować nieodpłatny dostęp do sieci szerokopasmowej.
Realizowano inwestycje w zakresie wodociągów i kanalizacji z niskim udziałem środków zewnętrznych i bardzo dużym zaangażowaniem środków własnych co powodowało potrzebę zaciągania kredytów i pożyczek.
INWESTYCJE – Ocena 2
Sprawne postępowanie w zakresie inwestycji zależy od dobrego przygotowania planu zagospodarowania przestrzennego i starannego przeprowadzenia postępowania administracyjnego określającego warunki realizacji.
W minionym okresie popełniono błędy w zakresie prowadzenia procedury sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru gminy poza obszarem administracyjnym miasta Parczewa, dotyczącego lokalizacji biogazowni w Koczergach i elektrowni wiatrowych na gruntach wsi: Koczergi , Wierzbówka i Jasionka.
Ponadto w procedurze opiniowania projektu planu i później w postępowaniu o wydanie środowiskowych uwarunkowań dla lokalizacji biogazowni i siłowni wiatrowych nie dochowano należytej staranności w zakresie oceny potencjalnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, a w szczególności na społeczność lokalną, w tym wpływ na zdrowie i warunki życia ludzi oraz zachowania społeczne.
Lokalizacja tego typu inwestycji wymaga przeprowadzenia starannej oceny oddziaływania na środowisko i określenia warunków ich realizacji, a nade wszystko, uzyskania akceptacji społecznej. Stowarzyszenie „Nad Piwonią” zaskarżyło Uchwałę nr XLVIII/299/2010 Rady Miejskiej w Parczewie z dnia 3 września 2010 r w sprawie uchwalenia zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Parczew dla obszaru poza granicami administracyjnymi miasta Parczew.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. W związku z powyższym Wojewoda Lubelski wstrzymał wykonanie pozwolenia Starosty Parczewskiego na budowę elektrowni wiatrowych w m. Wierzbówka, które fizycznie wcześniej zostały już wybudowane. Unieważnienie planu zagospodarowania będzie prawdopodobnie podstawą licznych postępowań o odszkodowania.
Nie podejmowano zadań, które po ich zrealizowaniu będą generowały przychody gminy, ograniczano się do inwestycji w zakresie infrastruktury, których realizacja jest bardzo potrzebna, ponieważ poprawia warunki funkcjonowania mieszkańców gminy, ale niestety w niektórych przypadkach zwiększa wydatki bieżące gminy np. basen do utrzymania którego gmina dokłada około 1mln zł.
W Parczewie można dostrzec symptomy braku ładu przestrzennego objawiające się między innymi chaosem w formach zabudowy i architekturze zespołów urbanistycznych.
Brak scaleń gruntów przeznaczonych pod zabudowę powoduje, że struktura własnościowo - przestrzenna obszarów decyduje o kształcie nowej zabudowy. W konsekwencji tworzona jest chaotyczna zabudowa, następuje także trwałe wykluczenie części terenów z użytkowania.
DZIAŁANIA NA RZECZ TWORZENIA MIEJSC PRACY – Ocena 2
Plus za inicjatywę ustalenia zwolnień podatkowych dla inwestorów tworzących stanowiska pracy.
W interpelacjach zgłoszonych do Burmistrza wielokrotnie postulowałem o przystąpienie do opracowania Gminnego programu rozwoju przedsiębiorczości rozumianej jako rozwój i tworzenie nowych inwestycji, które mogą stanowić najprostszą metodą wykorzystania posiadanych zasobów.
Głównym celem programu powinno być rozwiązywanie problemów bezrobocia poprzez powstanie nowych firm i miejsc pracy na terenie gminy. Ponadto zwracałem uwagę, że dotychczas realizowane projekty skierowane na rozwój przedsiębiorczości są wdrażane w sposób nieskoordynowany, przez co efekty tych działań dla gminnej społeczności są znacznie mniejsze, niż gdyby były realizowane w ramach spójnego programu. Moje postulaty zostały uwzględnione dopiero w budżecie na rok 2017.
Nakazem chwili jest podjęcie pakietu działań poprawiających atrakcyjność inwestycyjną gminy.
W miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posiadamy tylko wirtualne tereny pod inwestycje przemysłowe, bez uzbrojenia w infrastrukturę techniczną i o rozdrobnionej strukturze własności. Inwestorów interesują tereny wyposażone w niezbędną infrastrukturę techniczną z dobrą dostępnością komunikacyjną i z uregulowanym stanem prawnym.
Brak sprawnej informacji gospodarczej. Nie utworzono Inkubatora Przedsiębiorczości i Innowacji. Nie powołano ciała doradczego w postaci Społecznej Rady Biznesu.
Nie utworzono Podstrefy Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH Z ZEWNĄTRZ - Ocena 4
Należy dobrze ocenić aktywność Burmistrza w pozyskiwaniu środków zewnętrznych.
Ocenę tą obniża nie podjęcie w poprzednim okresie wsparcia unijnego inicjatywy pozyskania środków na kompleksowe uzbrojenie w infrastrukturę techniczną terenów pod budownictwo przemysłowe w ramach przygotowania pod Specjalną Strefę Ekonomiczną.
EDUKACJA – Ocena 5
Dzięki właściwemu doborowi kadry zarządzającej placówki oświatowe osiągają dobre wyniki.
KULTURA - Ocena 5, SPORT - Ocena 3
Pomimo trudnych warunków lokalowych placówki kultury osiągają bardzo dobre wyniki dzięki kreatywności kadry zarządzającej i pracowników tych jednostek.
Niewystarczająca aktywność kierownictwa KSR Jelonek w zakresie zwiększenia dochodów z tytułu świadczonych usług.
Znaczna degradacja techniczna obiektów MOSiR.
PROMOCJA, MEDIALNOŚĆ MIASTA I GMINY – Ocena 3
Miasto Parczew nie posiada wykreowanej marki.
Brak spójnego wieloletniego planu promocji miasta i gminy.
Gmina nie posiada zidentyfikowanego i wykreowanego produktu turystycznego pomimo, że posiada atrakcyjne walory przyrodnicze i środowiskowe.
WSPÓŁPRACA, OTWARTOŚĆ - Ocena 3
Nie wypracowano skutecznych form szerokich konsultacji ze społeczeństwem ważnych decyzji i dokumentów programowych.
Niska aktywność mieszkańców gminy w pracach nad programowaniem rozwoju.
Konieczny powrót do wydzielenia w budżecie gminy funduszu obywatelskiego.
ŁUKASZ GOŁĄB
GOSPODARNOŚĆ - Ocena 3
W okresie ostatnich 10 lat wykonano na terenie gminy wiele inwestycji z dużym dofinasowaniem zewnętrznym. Niestety, w konsekwencji znacznie wzrosło zadłużenie gminy. Przyczynił się do tego fakt, iż wiele inwestycji, szczególnie w pierwszych latach, wykonano zbyt pochopnie z udziałem 100% środków własnych.
INWESTYCJE - Ocena 4
W okresie ostatnich 10 lat wykonano wiele inwestycji, które poprawiły komfort życia mieszkańców. Nie wszystkie były do końca przemyślanie i niezbędne.
Pływalnia do dziś generuje znacznie większe koszty od zakładanych. W mojej ocenie zaniedbano inwestycję w kulturę poprzez budowę np. wielofunkcyjnego Centrum Kultury. Na tego typu obiekty można było uzyskać dofinasowanie ze środków w poprzednich latach.
DZIAŁANIA NA RZECZ TWORZENIA MIEJSC PRACY - Ocena 2+
Do tej pory nie zrealizowano sztandarowej obietnicy dotyczącej powstania strefy ekonomicznej, czy też farmy fotowoltaicznej. W mojej ocenie dopiero od kilku ostatnich lat urząd podejmuje podstawowe działania wspierania przedsiębiorczości.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW Z ZEWNĄTRZ - Ocena 5
Gmina Parczew w okresie ostatnich 10 pozyskała maksymalnie dużo środków w stosunku do możliwości budżetowych. Osobiście inaczej rozłożyłbym akcenty inwestycyjne, ale skuteczność w pozyskaniu środków była bardzo dobra.
EDUKACJA - ocena 3+
Nie dostrzegam żadnych sukcesów, poza bieżącym administrowaniem oświatą. Na ogólną ocenę negatywnie wpływa likwidacja szkoły podstawowej w Tyśmienicy.
KULTURA I SPORT - Sport: solidna 4 . Kultura: 2. Łączna ocena: 3-
Sport na terenie gminy ma się stosunkowo dobrze. Obiekt MOSIRu jest dobrze utrzymany. Powstała pływalnia miejska. Natomiast jednostki kultury, poza remontami, nie doczekały się realnego wparcia oraz planów rozwoju. Oferta kulturalna zdecydowanie nie zaspokaja potrzeb mieszkańców.
PROMOCJA, MEDIALNOŚĆ - Ocena 2
W mojej ocenie brak środków przeznaczanych na promocję oraz spójnej i długofalowej wizji promocji gminy skutkuje brakiem sukcesów w tej dziedzinie.
WSPÓŁPRACA, OTWARTOŚĆ - Ocena 3
Z perspektywy mieszkańca uważam, że na przestrzeni ostatnich 10 lat różnie bywało z otwartością na mieszkańców. Szczególnie w pierwszym okresie spotkałem się z wieloma krytycznymi opiniami, które podzielam.
Obecnie sytuacja jest dobra, choć dużo jest jeszcze do poprawienia. Działalność Jawnego Parczewa pokazuje, ile jeszcze pracy przed nami.
ADAM WIŚNIEWSKI
GOSPODARNOŚĆ - Ocena 4-
W okresie 10 lat kierowania Gminą przez Pana Kędrackiego, podejmowano wiele słusznych, poprawiających wizerunek miasta i komfort życia mieszkańców działań, niestety Finansowanie części z nich pokrywano w całości ze środków własnych, co spowodowało znaczne zadłużenie Gminy. Jednostki organizacyjne Gminy działają w rozsądnych ramach organizacyjno – strukturalnych, co jest aspektem pozytywnym.
INWESTYCJE - Ocena 4
Wykonano wiele inwestycji, duża część z nich była dofinansowana ze środków zewnętrznych i trafnie zaspokajała zapotrzebowanie społeczne (solary, rewitalizacja, drogi). Niestety znalazły się tez inwestycje generujące spore koszty, takie jak basen przy szkole podstawowej. Zabrakło niemal całkowicie inwestowania w kulturę.
DZIAŁANIA NA RZECZ TWORZENIA MIEJSC PRACY - Ocena 2
W tej dziedzinie, poza rozwijającym się zakładem Elpar nie wiele dzieję się w naszym mieście. Podnosimy (także Pan Burmistrz) wielokrotnie problem braku miejsc pracy dla kobiet, jednak nie wynikają z tego konkretne zdecydowane działania. Brak Strefy ekonomicznej, brak jakichkolwiek działań w kierunku realizacji farmy fotowoltaicznej.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW Z ZEWNĄTRZ - Ocena 5
Duża ilość dofinansowanych z zewnątrz działań, pozyskane fundusze Unijne, BRAWO!
EDUKACJA - Ocena 3+
Oferta edukacyjna Gminy na standardowym poziomie. Nie jest źle, jednak brakuje ukierunkowanej współpracy na polu szkolnictwa zawodowego.
KULTURA I SPORT - Ocena 3
W dziedzinie sportu widać aktywność samorządu i mieszkańców, Działalność Victorii, obiekty MOSiR.
Niestety w dziedzinie kultury absolutna stagnacja. Brak realnie ukierunkowanej na nasze społeczeństwo oferty, poza zajęciami w PDKu dla zainteresowanej, wąskiej grupy odbiorców (wąskiej w odniesieniu do ilości mieszkańców Gminy). Wieloletnie zaniedbania, pasywność w tej dziedzinie spowodowały, że mieszkańcy Parczewa nie wykazują zainteresowania wydarzeniami kulturalnymi, potrzeba solidnej, systematycznej pracy w kierunku aktywizacji kulturowej mieszkańców.
PROMOCJA, MEDIALNOŚĆ (MIASTA/GMINY) - Ocena 2
Jednorazowa kampania promocyjna miasta przeprowadzona w 2015 r, poza tym brak działań i brak sukcesów w tym względzie. Całkowicie ignoruje się potencjał turystyczny Lasów Parczewskich, które w korelacji z jeziorem w Białce (gmina Dębowa Kłoda) jest bardzo atrakcyjnym elementem promocji.
WSPÓŁPRACA, OTWARTOŚĆ - Ocena 3+
Średnia ocen 10-lecia rządów burmistrza wystawiona przez radnych Henryk Szych, Łukasz Gołąb, Adam Wiśniewski.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10 lat burmistrza Kędrackiego w liczbach
Parczew: Prawie 400 milionów w czasie 10 lat swojej kadencji wydał Paweł Kędracki, burmistrz Parczewa.
29 listopada br. minęło 10 lat od objęcia funkcji burmistrza Parczewa przez Pawła Kędrackiego. Dlatego też specjalnie dla naszych Czytelników przygotowaliśmy cykl artykułów poświęconych działalności samorządowej burmistrza.
Pierwszy z nich dotyczy finansów, ale zacznijmy od początku.
Trzy zwycięstwa wyborcze
Rok | Dochody ogółem w tys. zł | Sprzedaż majątku w tys. zł | Środki z Unii w tys. zł | Wydatki ogółem w tys. zł | Inwestycje w tys. zł | Pomoc finansowa w tys. zł | Zadłużenie |
2007 | 27 974 | 33 | 1 169 | 27 202 | 2 640 | 30 | brak danych |
2008 | 30 094 | 342 | 265 | 28 777 | 2 042 | 164 | 5 057 |
2009 | 32 936 | 860 | 1 432 | 38 093 | 9 945 | 27 | 11 450 |
2010 | 35 789 | 613 | 3 875 | 41 822 | 11 153 | 14 | 17 411 |
2011 | 42 221 | 2 319 | 5758 | 40 289 | 8 776 | 324 | 18 073 |
2012 | 44 086 | 490 | 8 602 | 45 520 | 12 252 | 210 | 15 762 |
2013 | 43 387 | 432 | 4 697 | 38 668 | 3 259 | 429 | 12 426 |
2014 | 45 207 | 214 | 3 874 | 45 751 | 6 216 | 413 | 12 271 |
2015 | 45 072 | 191 | 3 716 | 46 299 | 7 539 | 901 | 14 203 |
2016 | 47 884 | 300 | 231 | 46 804 | 1 475 | 355 | 10 526 |
RAZEM | 394 651 | 5 794 | 33 629 | 399 225 | 65 298 | 2 837 |
Powstał Kompleks Sportowo - Rekreacyjny Jelonek, który mimo że generuje wysokie koszty, jest coraz częściej i chętniej odwiedzany przez mieszkańców okolicznych gmin i powiatów.
Wiele osiedli zyskało nowy wygląd, pojawiły się place zabaw i parkingi.
W miejscowościach wiejskich należących do gminy wyremontowano większość dróg, położono chodniki, odnowiono domy ludowe czy remizy strażackie, które stają się centrami kulturalnymi poszczególnych wsi.
Z dużych inwestycji miasto nie doczekało się jeszcze hali widowiskowej, w której można organizować duże imprezy kulturalne, koncerty, czy oficjalne uroczystości.
Oczywiście krytycy powiedzą, że można było wszystko zrobić lepiej, zbudować więcej dróg, kanalizacji czy cokolwiek innego. Patrząc na możliwości budżetowe parczewskiej gminy, atrakcyjność inwestycyjną dla przedsiębiorców, położenie geograficzne, uwarunkowania polityczne (władze w sejmiku wojewódzkim, ministerstwach), ostatnie 10 lat nie zostały zmarnowane. Pokazują to przytoczone w tekście liczby.