Powiat Parczew
Powiat parczewski na 314 sklasyfikowanych powiatów zajmuje 272. miejsce w rankingu zamożności. To spadek o trzy miejsca w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najwyżej od 2010 roku powiat parczewski uplasował się w roku w roku 2010 i był na 230 miejscu. Od tamtego roku powiat parczewski z roku na rok ubożeje i spada w rankingu.
W 2018 r. wskaźnik zamożności na jednego mieszkańca powiatu parczewskiego wynosi na osobę 612,35 zł.
Lider rankingu, powiat człuchowski w województwie pomorskim ma wskaźnik 1455,44 zł na mieszkańca.
Biedniejsze od powiatu parczewskiego są w lubelskim jedynie powiaty opolski i zamojski.
Miasto powiatowe Parczew
Miasto Parczew, sklasyfikowane w kategorii miasta powiatowe zajmuje 231. miejsce na 267 miast powiatowych. Zamożność na jednego mieszkańca wynosi 2699,74 zł i daleko ustępuje liderującym w rankingu dolnośląskim Polkowicom, z kwotą 6950,52 na mieszkańca. Bliżej Parczewowi do świętokrzyskiego Opatowa, najbiedniejszego miasta powiatowego w rankingu z wynikiem 2456,56 zł na osobę. Najwyżej Parczew był w roku 2011 zajmując 178. miejsce.
Dębowa Kłoda
Gmina Dębowa Kłoda zajmuje w rankingu 1325. miejsce na 1501 sklasyfikowanych gmin. Co ciekawe Dębowa Kłoda w 2012 r. zajmowała świetne, 162. miejsce w rankingu. Kolejne lata to powolny spadek w rankingu, z gwałtownym spadkiem o około 900 miejsc w 2016 r.
Jabłoń
Gmina Jabłoń uplasowała się na 980. miejscu. Szczytem rankingu było miejsce 366 w roku 2012. Ostatnie lata to systematyczny spadek w rankingu zamożności. Jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym Jabłoń podskoczył z 1374 miejsca czyli prawie o 400 miejsc.
Milanów
Puchaczów, Terespol, Cyców, Milanów - to najbardziej zamożne gminy w wiejskie w województwie lubelskim w 2018 r. Zamożność na mieszkańca Gminy Milanów w 2018 r. wynosi 3200,20 zł i zajmuje w rankingu ogólnym 383 miejsce.
Najbogatszy w lubelskim, a 27 w ogólnym rankingu Puchaczów ma na mieszkańca 5620,79 zł. Najbogatszą gminą w Polsce jest niezmiennie od lat Gmina Kleszczów w województwie łódzkim z niebotycznym wynikiem 35829,15 zł na mieszkańca.
Podedwórze
Gmina Podedwórze po prawie 600 miejscowym spadku w 2015 roku powoli podnosi się do góry rankingu. W roku 2018 była sklasyfikowana na 1222 miejscu z wynikiem 2751,95 na mieszkańca. To oznacza, że w stosunku do poprzedniego roku gmina podskoczyła o 220 miejsc do góry. Szczytem zamożności gminy był rok 2012, w którym uplasowała się na 168. miejscu pod względem zamożności w Polsce.
Siemień
Gmina Siemień w roku 2018 uplasowała się na 1403. miejscu. W porównaniu do ubiegłego roku awansowała o 12 miejsc. Najwyżej była w roku 2010 zajmując 909. miejsce. Wskaźnik zamożności na mieszkańca gminy wynosi 2633,65 zł.
Sosnowica
Dość wysoko w rankingu zamożności jest Gmina Sosnowica, która w roku 2018 zajęła 686 miejsce, awansując w stosunku do roku ubiegłego o równo 100 pozycji. Wynik 3028,77 zamożności per capita na mieszkańca pozwala Gminie Sosnowica być w czołówce gmin wiejskich na Lubelszczyźnie zajmując 14. miejsce. Szczytem zamożności Gminy Sosnowica był rok 2014, w którym zajęła świetne, 92. miejsce w Polsce.
|
Paweł Krępski, wójt Gminy Milanów- Wysoka pozycja Gminy Milanów w rankingu dochodów JST 2018 cieszy (4 miejsce w województwie lubelskim), to efekt przemyślanej polityki rozwojowej oraz w miarę stabilnych dochodów naszego samorządu. Wpływ na dochód gminy mają niewątpliwie rządowe programy społeczne między innymi 500+. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że negatywny wpływ na finanse samorządów mają koszty wprowadzanych reform przede wszystkim w edukacji, trudno też nie myśleć o konsekwencjach zmian wielkości wpływów z tytułu udziału gmin w podatku dochodowym |
METODA RANKINGUZastosowana metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna jak w ubiegłych latach. Pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie intensywnego korzystania z funduszy unijnych mają one chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to awans chwilowy i nie ma związku z trwałym wzrostem zamożności budżetu. Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje ranking zamożności. Tak jak w ubiegłych latach wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęto składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą – tak zwany w środowiskach samorządowych podatek janosikowy. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodano skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych. Chodzi o to, by porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej. Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków. Skorygowane w ten sposób dochody podzieliliśmy przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej. |