Większość podatków wzrośnie w przyszłym roku o 15 procent. Podatek od budynków mieszkalnych podskoczy z 0,70 zł za mkw. do 0,80 zł, a od związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z 18 zł do 20,70 zł za mkw. rocznie. Podatki od środków transportowych w zależności od tonażu wzrosną od 100 zł do ponad 230 zł. Za hektar gruntów rolnych płaciło się 115,7 zł, a po podwyżce będzie to 133,08 zł/ha. Podniesienie podatków przyniesie gminie ok. 1,4 mln zł.
Konsekwencje polityki rządu
Burmistrz Paweł Kędracki powiedział radnym, że podniesienie stawek podatków lokalnych jest w parczewskiej gminie niezbędne do zaprojektowania budżetu. Jako przyczyny trudności finansowych Kędracki wymienił m.in. obniżenie podatku PIT o jeden proc., co obniży dochody gminy o 1 mln 800 tys. zł, całkowite zwolnienie dla osób poniżej 26 roku życia, zmniejszoną o 420 tys. zł subwencję oświatową przy wzroście płac nauczycieli czy podniesienie płacy minimalnej do 2,6 tys. zł.
- Projekt, który państwu przedstawiam, to jest ogromny kompromis pomiędzy tym, co byśmy chcieli, a tym, co musimy zrobić – mówił burmistrz.
Burmistrz straszy radnych RIO
- Zła wizja gminy Parczew została nakreślona. Co będzie, jeśli płaca minimalna zgodnie z zapowiedzią rządu osiągnie 4 tys. zł? Jesteśmy pod ścianą i będzie tylko gorzej – odpowiedział sobie radny Wiśniewski. Kędracki nie zgadza się z opinią, że gmina stoi przed ścianą. Uważa, że jest lepiej niż w innych samorządach, które mają podatki na najwyższych stawkach, określonych przez Ministerstwo Finansów i nie mogą ratować się ich podniesieniem, bądź w tych gdzie zaciągnięto niekorzystne kredyty w parabankach. Nastraszył też radnych, że w przypadku niepodniesienia podatków budżet gminy będzie ustalać Regionalna Izba Obrachunkowa.
- Takie rzeczy dzieją się, jeśli się nie mylę, w gminie Podedwórze, gdzie wystarcza w tej chwili na wynagrodzenia plus spłatę zobowiązań – mówił burmistrz.
Naumiuk: Co mi z tego, że sąsiada głowa boli
- Nie jestem zainteresowany wysłuchiwaniem informacji, jakie mają problemy inne samorządy i jak tam jest źle. Co mi z tego, że sąsiada głowa boli – skomentował wypowiedź Kędrackiego Mirosław Naumiuk. Naumiuk dodał, że zagłosuje za podniesieniem podatków, ale dodał, że konieczne jest monitorowanie finansów gminy od początku przyszłego roku, bo w październiku może być za późno.
- Apel do pana burmistrza, żeby podczas kontaktów z rządzącymi przedstawiał to w sposób dramatyczny, że te posunięcia, które są czynione, praktycznie rozkładają samorządy. Ja słyszałem o płacy minimalnej, o 4 tys. zł. Nawet podniesienie podatków do stawki maksymalnej nie zasypie tej dziury. Samorządy będą sprowadzone do poziomu administrowania – przestrzegał Naumiuk.
Gołąb: Burmistrz chwali się relacjami z Sasinem i Dudą
Radny Łukasz Gołąb jest zaniepokojony faktem, że wielu parczewskich przedsiębiorców przekształciło się w spółki z o.o. i zamiast PIT-u płacą CIT, w którym gmina ma dużo mniejszy udział. Martwi go również brak pola do oszczędności. Jego zdaniem obecny rok nie jest wyjątkowy i podobna sytuacja powtórzy się w latach kolejnych, co znowu zaskutkuje przeniesieniem kosztów na mieszkańców.
Gołąb nawiązał też do sugestii Naumiuka i poprosił Kędrackiego o interwencję w rządzie.
- Moja sugestia, bo nie jest tajemnicą, że burmistrz jest związany z obozem władzy, chwali się relacjami z ministrem Sasinem i prezydentem Dudą, żeby na spotkaniach zaznaczył, że zmiany podjęte na poziomie centralnym odbijają się negatywnie na samorządach i żeby te zmiany rekompensować – podsumował Gołąb.
Podatki lokalne w gminie Parczew | ||||
2019 r. | 2020 r. | Wzrost (%) | Wzrost (zł) | |
Podatek od nieruchomości (gruntów): | ||||
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków | 0,70 zł/mkw | 0,80 zł/mkw | 14,3 | 0,10 |
- pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub pod wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych | 4,54 zł/ha | 4,80 zł/ha | 5,7 | 0,26 |
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego | 0,30 zł/mkw | 0,35 zł/mkw | 16,7 | 0,05 |
Podatek od budynków lub ich części: | ||||
- mieszkalnych od 1 m powierzchni użytkowej | 0,70 zł/mkw | 0,80 zł/mkw | 14,3 | 0,10 |
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej | 18,00 zł/mkw | 20,70 zł/mkw | 15 | 2,70 |
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym | 10,59 zł/mkw | 11,18 zł/mkw | 5,6 | 0,59 |
- związanych z udzieleniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń | 4,61 zł/mkw | 4,87 zł/mkw | 5,6 | 0,26 |
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego | 7,00 zł/mkw | 8,05 zł/mkw | 15 | 1,05 |
Podatek od budowli: | 2% wartości | 2% wartości | 0 | 0 |
Stawki podatku od środków transportowych: | ||||
Od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu: | ||||
- powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie | 665,00 zł | 764,75 zł | 15 | 99,75 |
- powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie | 1 127,00 zł | 1 296,05 zł | 15 | 169,05 |
- powyżej 9 ton i poniżej 12 ton | 1 349,00 zł | 1 551,35 zł | 15 | 202,35 |
- od ciągnika siodłowego i balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton | 1 561,00 zł | 1 795,15 zł | 15 | 234,15 |
Od przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą: | ||||
- od 7 ton do 10 ton włącznie, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego | 465,00 zł | 466,90 zł | 0,4 | 1,90 |
- powyżej 10 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego | 789,00 zł | 907,35 zł | 15 | 118,35 |
Od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy | ||||
- mniejszej niż 22 miejsca | 1 375,00 zł | 1 581,25 zł | 15 | 206,25 |
- równej lub wyższej niż 22 miejsca | 1566,00 zł | 1 800,90 zł | 15 | 234,90 |
Podatek leśny: | 42,24 zł/ha | 42,70 zł/ha | 1,1 | 0,46 |
Podatek rolny: | 115,7 zł/ha | 133,08 zł/ha | 15 | 17,38 |
Grzegorz Bronikowski, wiceprezes spółki Fabel Nikt z nami nie rozmawia o podatkach - Jest to duży cios dla parczewskich przedsiębiorców, a szczególnie tych, którzy mają duże powierzchnie handlowe, czy usługowe. Moim zdaniem można było uniknąć tak dużej jednorazowej podwyżki, podnosząc podatek od nieruchomości co roku o stopę inflacji z niewielką nadwyżką. Piętnaście procent to gwałtowny skok. My przedsiębiorcy tak samo, jak Miasto, planujemy swoje roczne i wieloletnie budżety. Planujemy rozwój, a on daje miejsca pracy i wpływy do budżetu gminy. Moim zdaniem nie jest w porządku, że jesteśmy zaskakiwani takimi decyzjami. Nikt z nami nie rozmawia o podatkach, czy o rozwoju Miasta. Nikt nas nie prosi o diagnozy gospodarcze, które mogłyby pomóc miastu w przygotowaniu strategii rozwoju. Wydaje się, że władze nie widzą w nas partnerów, a jedynie źródło dochodu. To przykre, że ludzie, którzy nigdy nie prowadzili działalności gospodarczej, forsują swoje pomysły na koszt innych. Warto uświadomić mieszkańcom Parczewa, a zarazem wyborcom, że to oni w konsekwencji zapłacą za to, co nam wszystkim funduje władza | Paweł Kędracki, burmistrz Parczewa Nie przyszedłem się targować - Te stawki, które przedstawiamy, były przedmiotem dogłębnej analizy. Nie chcemy ich podnosić do stawek maksymalnych, żeby przedsiębiorcy, w szczególności mający środki transportu, odczuli to dość dotkliwie. Chcemy podnieść je na niezbędne minimum, by ten budżet został zbilansowany, by osoby pracujące w gminie otrzymały wynagrodzenie, byśmy w minimalnym stopniu remontowali drogi, oświetlali ulice itd. Mówię od razu, nie mamy pola manewru. Nie przyszedłem tutaj, żeby targować się. Robiliśmy symulacje odnośnie mniejszych wzrostów i budżet nam się nie spinał |
Łukasz Gołąb, radny miejski Rola złego policjanta - Jeżeli nie mamy już pola do oszczędności, to jest bardzo źle. Ten rok nie jest wyjątkowym rokiem, a kolejne lata będą wyglądały podobnie. Kolejny wzrost kosztów trzeba będzie przenieść na mieszkańców. To będzie droga do nikąd. My jako samorząd będziemy pełnili rolę takiego złego policjanta, ponieważ rząd daje z jednej strony poprzez m.in. obniżkę PIT-u, a my musimy analogiczne kwoty ściągać przez zwiększanie podatków lokalnych | Adam Wiśniewski, radny miejski Coś dziwnego się dzieje w naszym państwie - Ja mam taki dysonans poznawczy, rozjeżdża mi się to, bo z jednej strony w telewizji słyszę, że państwo wreszcie dzieli się wypracowanym zyskiem ze społeczeństwem, jest bardzo dobrze, sukces gospodarczy, i nagle słyszę, że w gminie Parczew nie będzie jak spiąć budżetu, jeżeli nie podniesiemy podatków. Coś dziwnego się dzieje w naszym państwie, bo z jednej strony słyszę, że jest cudownie, z drugiej burmistrz mówi, że jest bardzo źle | Mirosław Naumiuk, przewodniczący Rady Miejskiej Ciężka kadencja - Będę głosował za podniesieniem podatków, natomiast jeżeli wykonanie budżetu w pierwszym półroczu 2020 roku będzie mało fizyczne, to czeka nas podjęcie wielu rzeczy i one popularne na pewno nie będą. Przed nami ciężka kadencja, bo do rządzących to nie dotrze. Kilka lat temu nie słyszeliśmy takiego problemu. Budżety się spinały, na budżecie bieżącym mieliśmy ponad milion złotych nadwyżki. Dlatego w 2020 roku nie możemy czekać do końca października, bo wtedy będzie na to za późno |