reklama

Przecięli wstęgę nad najdroższą drogą wojewódzką

Opublikowano:
Autor:

Przecięli wstęgę nad najdroższą drogą wojewódzką - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KulturaPrzebudowa 35 kilometrów drogi wojewódzkiej nr 815 z Lubartowa do Parczewa kosztowała prawie ćwierć miliarda złotych i zajęła wykonawcy 18 miesięcy. Podczas budowy użyto 180 tys. ton kruszywa związanego cementem do utwardzenia konstrukcji nośnej, 310 tys. m³ materiału nasypowego, 58 tysięcy kolumn wzmacniających konstrukcję drogi,  850 ton stali zbrojeniowej oraz  6 tys. m³ betonu na konstrukcje. W ubiegłą środę (29 stycznia) w Parczewie miało miejsce oficjalne otwarcie drogi.

Przy tej inwestycji, za którą firma Strabag razem z kosztami nadzoru budowlanego wzięła 243,5 mln zł, pracowało od lipca 2018 do grudnia 2019 roku około 200 pracowników, z czego 30 proc. stanowili lokalni podwykonawcy. Spośród dziewięciu nowych mostów, największy to nowoczesna konstrukcja na rzece Wieprz, która zastąpiła wysłużony kratownicowy most z 1902 roku. Przy wiadukcie kolejowym w Parczewie powstały dwa tunele w nasypie o największej średnicy w Polsce.

1 000 ton asfaltu dziennie

Przebudowa drogi prowadzona była przy zachowaniu wahadłowego ruchu samochodowego. W szczytowym okresie robót na trasie funkcjonowało 57 wahadeł. Podczas najintensywniejszych prac dziennie układane było około 1 000 ton masy bitumicznej dowożonej przez ok. 80 ciężarówek z wytwórni Strabag w Lublinie i Kraśniku. Prace trwały od godz. 6:00 do 22:00, a w godzinach nocnych wykonywano przebudowę dwóch rond w Lubartowie. W ten sposób powstała szeroka na 7 metrów jezdnia z półtorametrowymi poboczami, ze ścieżką rowerową na całej długości oraz chodnikami w obszarach zabudowanych.

Tunele w nasypie

Budowa ścieżki rowerowej i chodnika w Parczewie postawiły przed wykonawcą wyzwanie w postaci wydrążenia tuneli w nasypie kolejowym, który przecina drogę wojewódzką. Nad jezdnią jest wiadukt, jednak jest on zbyt wąski na pomieszczenie jezdni, chodnika oraz ścieżki. W ten sposób powstały dwa tego typu tunele o średnicy 3,6 m, największej w Polsce. Tunele były drążone w nasypie bez wstrzymania ruchu pociągów.

- Wymagało to niekonwencjonalnego podejścia. Samo drążenie zostało wykonane przy pomocy minikoparki umieszczonej w komorze startowej, a przy pomocy zespołu siłowników hydraulicznych kolejne odcinki rury kompozytowej, stanowiące sekcje tuneli, były wpychane w powstający otwór. Drążenie i przeciskanie każdego z dwóch tuneli, bez robót przygotowawczych, trwało około 7 dni - wyjaśnia Łukasz Mielnik z biura prasowego firmy Strabag.

Mosty i przejścia dla zwierząt

Oprócz 42 skrzyżowań z innymi drogami i 40 zatok autobusowych, na zmodernizowanym odcinku powstało dziewięć nowych mostów, między innymi na rzece Tyśmienica. Największy z nich jest most nad rzeką Wieprz, który rozciąga się na niespełna 120 m. Zastąpił on wysłużoną, kratownicową przeprawę mostową z 1902 roku. Ze względu na to, że droga przebiegała przez obszar chroniony Natura 2000 "Dolina Tyśmienicy", w miejscach szczególnie wrażliwych, prace wykonywane były tak, by w jak najmniejszym stopniu ingerować w przyrodę. Dodatkowo na trasie powstały 23 przepusty pod jezdnią dla małych zwierząt.

Zamknęli drogę, żeby otworzyć

W uroczystym przecięciu wstęgi brali udział parlamentarzyści i samorządowcy, przez których teren przebiega droga. Media ogólnopolskie relacjonujące wydarzenie wytykały, że czynną od dwóch miesięcy drogę, na czas uroczystego otwarcia zamknięto.

- W środę na drodze pojawili się oficjele. Nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi. Na czas uroczystości droga, z której kierowcy korzystają od dwóch miesięcy została chwilowo zamknięta. Wcześniej trasa nie została zamknięta nawet na czas remontu. Prace prowadzono na poszczególnych odcinkach etapami, a gdy była taka konieczność wprowadzano ruch wahadłowy - podawał Polsat News.

Grzegorz Bierecki, senator RP

Obiecanki naszego senatora

- Ja jestem w przededniu prac nad budżetem państwa w Senacie nad rokiem 2020 i w jakimś sensie mogę powiedzieć, że reprezentuję tego największego inwestora, budżet państwa, bo najwięcej dróg powstaje dzięki naszym podatkom. Państwo to usłyszycie wkrótce, bo my to jeszcze wypracujemy, ale nie jest to wzrost o kilkanaście procent, czy kilkadziesiąt proc., ale jest to wzrost wielokrotny. My rozumiemy, jak ważne są te drogi. Najważniejsza jest wola polityczna i my mamy wolę, żeby przekierować wielkie środki z naszych podatków, korzystając ze wzrostu budżetu o kilkadziesiąt procent. Będę pamiętał o Parczewie

 

Przebicie się przez nasyp wymagało niekonwencjonalnego podejścia
Ścieżka rowerowa i chodnik przez nasyp kolejowy w Parczewie
Rozbiórka starego mostu przy DW 815 nad rzeką Tyśmienicą
Nowy most przy trasie DW 815 nad rzeką Tyśmienicą
Tak wyglądał ponad 100-letni, kratownicowy most nad rzeką Wieprz przed przebudową
Nowy, dwuprzęsłowy most nad Wieprzem w Szczekarkowie, gm. Lubartów

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE